poniedziałek, 10 grudnia 2012

PIERNICZKI nie tylko NA CHOINKĘ


Wczoraj było u mnie rodzinne pieczenie pierniczków. Na zielone drzewko czeka kilkadziesiąt piernikowych gwiazdek, serc, dzwonków, bałwanków, ludzików, misiów, choinek... Wykorzystałam przepis z Życia od kuchni, ale ponieważ pierniczki są przeznaczone na choinkę, pominęłam orzechy i czekoladę. Była to nasza pierwsza próba upieczenia pierniczków z witrażykami.


Składniki: 

400g mąki
250g miodu
100g masła  
1/2 łyżeczka sody oczyszczonej (w oryginale łyżeczka, ale wolę aby pierniczki na choinkę były twardsze, stąd zmiana)
4 łyżeczki przyprawy do pierników

kolorowe landrynki

Miód, masło i przyprawę podgrzewać w garnuszku aż masło się roztopi. Ostudzić. Dodać mąkę, sodę i zagnieść ciasto. Schłodzić w lodówce. Wałkować, wycinać, układać na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i dekorować według swojej fantazji:) My przed pieczeniem, w ułożonych już na blaszce pierniczkach wycinaliśmy wzory (kółka, gwiazdki) i wypełnialiśmy je cienką warstwą utłuczonych landrynek.
Jeśli to pierniczki choinkowe pamiętajcie o zrobieniu przed pieczeniem dziurek na wstążkę (np. za pomocą słomki).
Piec ok. 10 minut w 190 stopniach.
W czasie pieczenia cukierki rozpuszczają się i łączą z pierniczkiem tworząc witraż. Po wyjęciu z piekarnika wystarczy zaczekać chwilę aż blaszka ostygnie, wówczas pierniczki pozwolą się zdjąć z papieru.







Blogerzy wspierają Szlachetną Paczkę


9 komentarzy:

  1. Ten piernikowy witrażyk - piękny !...
    wycinasz pierniki...kruszysz landrynki - i co potem ? :):) nasypujesz landrynkowy żwirek do dziurki w pierniku i władasz do pieca ?/landrynka się rozpuści i zespoli z piernikiem i nie przyklei się do papieru do pieczenia ? czy rozpuszczasz landrynki i wlewasz je do dziurek w upieczonych piernikach ? / ...musisz mi to jak blondynce sprecyzować :):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja tez poproszę o dokładne instrukcje, bo obiecałam córce, że zrobimy :)
      cudne są!

      Usuń
    2. Marto, poprawiłam trochę opis - mam nadzieję, że teraz lepiej wytłumaczyłam:) W razie wątpliwości pytaj:)

      Usuń
  2. Już dopisałam:) Tak jak napisałaś na początku - utłuczone landrynki wsypujemy w otwory w surowym pierniczku, pieczemy, studzimy i gotowe:)Po wyjęciu z piekarnika i ostudzeniu blaszki część landrynkowa pierniczka zastyga i bez problemu odchodzi od papieru. Niestety miałam tylko dwa kolory cukierków - zielone i pomarańczowe. Te drugie były musujące, dlatego na witrażyku są bąbelki:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Naprawdę śliczne , ojej takie z sercem pieczone

    OdpowiedzUsuń
  4. świetny pomysł z tymi landrynkami)

    OdpowiedzUsuń
  5. świetne są!
    ja już zrobiłam pierniczki do jedzenia, czekają w puszkach na lukrowanie, jutro będę chyba robić takie na choinkę ;D

    OdpowiedzUsuń